Od bioscopu k Wendersovi (program)
Němečtí průkopníci kinematografie (magazín UNI)




Divadlo Archa a Goethe Institut uvádějí

Od bioscopu k Wendersovi
100 let kinematografie v Berlíně

10. a 11. dubna 1996

Pořad o zapomenutých zakladatelích světové kinematografie. Max Skladanowsky spolu se svým bratrem předešel v Berlíně o měsíc bratry Lumiérovy. O sto let později Wim Wenders o tom natočil film

Program večera:
-- Originální film bratrů Skladanowských uvedený 1. listopadu 1895 ve varietním divadle Wintergarten. Film, který se původně promítal přístrojem zvaným bioscop, byl složitou digitální technikou rekonstruován a uveden s velkým úspěchem v obnovené světové premiéře na Berlinale 1995.
-- Nový film Wima Wenderse "Skladanowsky".
-- Přednášku Jense Beckera "Příspěvek bratrů Skladanowských k počátkům kinematografie".
-- Výstavu dokumentů, historických přístrojů a původních fotografií Maxe Skladanowského.





Němečtí průkopníci kinematografie

(…) Myšlenka "oživit fotografie" oba bratry napadla při pokusech zdokonalit princip promítání tzv. mlžných obrazů. Vlastní první klikovou "kameru" zkonstruovali již v roce 1892. Jejich vynález narazil na nepochopení a v důsledku toho jim nebyl poskytnut bankovní úvěr, takže další práce na vynálezu byly zbržděny. V roce 1895 přesto zkonstruoval Max Skladanowsky bioskop: přístroj, postavený na principu dvou střídavě se rozsvěcujících projektorů. S ním byli sourozenci angažování do varieté "Zimní zahrada", kde začátkem listopadu uspořádali jako první v Evropě veřejné filmové představení, za které se vybíralo vstupné. Ovšem několik týdnů poté (28. prosince) předvedli na pařížském bulváru Kapucínů bratři Lumierové svůj technicky dokonalejší kinematograf, jehož fantastický úspěch jména Maxe a Emila Skladanowských coby filmových průkopníků naprosto zastínil. Max Skladanowsky se jako filmař nijak neprosadil - založil nepříliš úspěšnou filmovou společnost a později se začal věnovat spíše oblasti fotografie - ohlas sklidil s "kapesním kinematografem" - knížečkou s fotografiemi, která při rychlém prolistování vzbuzuje klamné zdání pohybu…

Tomáš Seidl, magazín UNI