Agon Orchestra a Filip Topol: Brutální muzika (program)
Kruhy, které se proťaly (MF Dnes)

Fotografie
Plakát
Záznam koncertu na internetu
Agon Orchestra




Agon Orchestra a Filip Topol: Brutální muzika

Agon Orchestra řídí Petr Kofroň

Filip Topol a skupina ve složení: Jiří Jelínek, David Skála a Luděk Horký.

Skladbu Kruhy v provedení Agon Orchestra a Filipa Topola aranžoval Petr Kofroň.

Společný koncert Agon Orchestra a Filipa Topola spolu se členy jeho kapely Psí vojáci, je jen logickým vyústěním série koncertů, které Agon v poslední době v Arše uváděl. Ne nadarmo byl jeden z nejúspěšnějších loňských koncertů nazván Městský život. Agon v něm uvedl na scénu hudbu skladatelů newyorského downtownu.
          Jaká je hudba pražského downtownu? Nepochybně jejím představitelem je Filip Topol. V romantických dobách totality byli jeho Psí vojáci přiřazování k undergroundu. Dnes bychom řekli, že jejich hudba vyrůstá z podhoubí města, jehož downtown je sice menší než ten newyorský, ale zato o tisíc let starší. Kromě temné divokosti má hudba Psích vojáků rozměry šansonů s názvuky klasické hudby.
          Na úvod koncertu zazní skladba Heinera Goebbelse - Sampler Suite, kterou Agon Orchestra úspěšně uvedl na loňském Maratonu soudobé hudby. Autor, který je v současné době snad nejuznávanějším německým skladatelem soudobé hudby, má své kořeny v alternativním rocku. Možná, že si někteří pamětníci připomenou jeho pražský ilegální koncert se skupinou Cassiber v osmdesátých letech.





Kruhy, které se proťaly

Úvod večera nazvaného Brutální muzika byl logickou předehrou k jeho osmiminutovému jádru. Orchestr Agon propojil v Samplersuite Heinera Goebbelse své nástroje s elektronikou do současného zvuku i pocitu; Psí vojáci pak zahřměli svůj osobní big beat, zběsilou hlubokou hudbu, vznikající z letitého propojení hráčů. Publikum však přišlo 22. března do pražského Divadla Archa kvůli finálnímu protnutí: nastoupil Agon, Filip Topol se od piana stáhl jen k mikrofonu a rozezněly se Kruhy - písnička Psích vojáků, jak ji uslyšel a do svého orchestrálního jazyka přeložil skladatel a dirigent Petr Kofroň. Sám Topol nejspíš nebyl méně překvapený než publikum: industriální bicí uvádějí hudbu do harmonických výsečí,jež mají daleko ke komplexnímu zvuku jeho klavíru. I zvraty v písničce dostaly jiný tep: původně autor své "no tak už mně pomoz" řval, kdežto Agon ho vedl k úpěnlivé zdrženlivosti. Jako odpověď na aplaus Agon s Topolem Kruhy jednoduše zopakovali. Dobré rozhodnutí: jednak skladba zněla jinak než poprvé, jednak u téhle hudby nevěříte vlastním uším. Zdá se, že je to začátek inspirativního hudebního pohybu: Kofroně nová zkušenost baví, Topola také. Na dubnovém koncertu v rámci setkání evropských divadelníků prý bude repertoár Psího Agonu rozšířená.
          Objednávat u osvědčených tvůrců nová díla je ve světě dobrým zvykem, který si k nám zatím hledá cestu výjimečně. Je skvělé, že Archa zafungovala jako iniciátor tohoto spojení: člověk si aspoň chvílemi připadá jako v Evropě.

25. 3. 2000, MF Dnes
Pavel Klusák
(Autor je člen volného sdružení Periskop.)