Márta Ladjánszki: Two
Jaro Viňarský & Tomáš Krivošík: Vnútorné práva
Edit Dékány: The Half of Everything is Nothing; And You?




Márta Ladjánszki: Two

Maďarsko

choreografie: Márta Ladjánszki
tančí: Márta Ladjánszki, Eszter Rácz
svtěla: Richárd Németh

"Márta Ladjánszki excelovala nejenom originálně vykolejenou a osvobodivě odvážnou choreografií, ale také dokonalým provedením… Je jednou z mála tanečnic v Maďarsku, které jsou schopny užívat své tělo neotřelým způsobem. Nesděluje myšlenku, příběh, pocity, neprovádí obřad, nýbrž sděluje samo tělo. Two je příběhem těla, přesněji příběhem identity, což je v daném případě totéž… Tanečnice se objeví na scéně v dlouhých šatech s výrazem alabastrové sochy, slepé a hluché, která nevnímá okolní svět. Barokní ženská postava s bílou pletí, socha ve stavu zrodu, která je sama sobě sochařem…"
          K takovýmto vzrušeným reakcím inspirovala tato choreografka naše kolegy, maďarské taneční publicisty. Rádi se s vámi o ně dělíme.
          "…Publikum bylo šokováno tančícím poprsím Márty Ladjánszki..."
          "…Márta Ladjánszki, plnoštíhlá jako arabská břišní tanečnice, odkládá pomalu šaty, ‚svléká svou hadí kůži'. Svěřuje se se svou bolestí nejprve erotickými, pak nestydatými pohyby prsou. Všechno sublimované se mění v syrově smyslové..."
          "…Choreografie Two začíná náhlým otevřením ventilu: dvěma pořádnými fackami do tváře tanečnice… V průběhu představení vidíme tanečnici napůl obnaženou, jak se vpravuje do kuriózních dimenzí tělesnosti šílenými a smutnými gesty. Na ženě, která drtí vlastní prsa, vnímáme náhle její panenskou nevinnost..."

Márta Ladjánszki - tanečnice a choreografka; studovala v Budapešti a Vídni balet, jazz a moderní taneční techniky, věnovala se i gymnastice. S Attillou Csabaíem založilí na konci roku 1996 formaci KOMPmÁNIA a od té doby společně tvoří její repertoár. Ladjánszki mimo to spolupracuje na projektech převážně maďarských choreografů např. Gyuly Bergera, Katalin Juhász, Katalin Balla, Réky Szabó. Rovněž spolupracuje s Maďarskou hudební společností na improvizovaných koncertech, inspirovaných prostorem nebo uměleckými artefakty v muzeích a galeriích. V roce 2000 obdržela za choreografii sóla One první cenu na Festivalu sól v Budapešti a zároveň obdržela pozvání vystoupit na večeru choreografických nadějí Inspiration 2000 v divadle Trafó. Tvorba Ladjánszké se orientuje především na sóla zkoumající fyzické limity těla.

Márta Ladjánszki, Futórózsa u. 65.IV.4., 1165 Budapest, Hungary, marta.l@freestart.hu






Jaro Viňarský & Tomáš Krivošík: Vnútorné práva

Slovensko

námět, choreografie, světela, scéna, kostýmy: Jaro Viňarský, Tomáš Krivošík
tančí: Tomáš a Jaro
hudba: Michaela Dietl

Zapovězené doteky, hříchuplné polibky, divné pohledy...Malý příběh homosexuálního vztahu se odehrává na půl cestě mezi dětstvím a jinošstvím (na cestě znázorněné napůl rozvinutou rolí baletizolu). Neefektní, ale čistý, místy sebeironický tanec vypráví o citových dotycích a míjeních, přiblíženích a přehmatech. Zvláštní je na tom tanečním vyprávění, že mluví o speciálních zkušenostech téměř ještě dětského věku, což zatím známe jenom z románů. Umožňuje to výjimečný zjev jednoho z představitelů. Tanečník Jaroslav Viňarský má velmi subtilní, téměř dětské tělo, a tělo dětsky bez viny, senzitivní, inteligentní a artikulované. K němu se dráždivě nehodí přemoudřelá, "dostojevská" hlava. Erotická hra mezi tímto přemoudřelým dítětem a atraktivním modelingovým typem Tomáše Krivošíka přináší nečekané citové zvraty. Nehledě na ponor do hájemství tabu je choreografie překvapivě ukázněná. Dobrým tahem je výběr hudby; ta je velice fyziologická, nepře se s tělem a zároveň umožňuje vyjádřit ironický odstup tanečníků od hrozících tuctových emocí. Malý choreografický kamínek z proustovské mozaiky.

Jaro Viňarský je v současné době ještě studentem Hudební akademie múzických umění v Praze. Jeho vnější biografie není tudíž příliš bohatá, přestože už stihl spolupráci s řadou domácích i zahraničních choreografů jako Nigel Charnock, Daniel Lepkoff, Julyan Hamilton a další. V roce 2001 byl oceněn v soutěži Cena Jarmily Jeřábkové. Zato jeho biografie vnitřní už má jistou dimenzi. Magickou, jak jinak, tady. Ocitujme z jeho "citové biografie", která má symbolický název Hledání bílého orla: "Při jednom šamanském setkání, kterého jsem se zúčastnil s dalšími pěti lidmi, jsme výlet do sfér ‚mimo všední realitu' prožili coby královská divadelní společnost. Duchové nás požádali, abychom sehráli divadelní představení na přesně udaném místě; čas a den jsme si mohli stanovit sami. Podstatou představení byla pomoc kosmu. Konalo se 12. července 2001 na zvolenském zámku... Na třetí, poslední zkoušce se vynořil příběh - Hledání bílého orla...."

Tomáš Krivošík po studiu na taneční konzervatoři a dalších profesionálních zkušenostech začal studovat choreografii na Hudební akademii múzických umění v Praze. V roce 2000 získal třetí místo v choreografické soutěži pro nejmladší choreografy Cena Jarmily Jeřábkové. Choreografii Inner Laws předvedl následujícího roku na koncertu vítězů, jak k tomu zavazují podmínky soutěže. Vedle studia působí jako nezávislý tanečník a choreograf, spolupracuje s významným současným českým hudebním skladatelem Vladimírem Franzem.

Jaro Viňarský, Nad Lukami 7, 130 00 Prague 3, Czech Republic, krivos@szm.sk, jaro.sorton@szm.sk






Edit Dékány: The Half of Everything is Nothing; And You?

Maďarsko

choreografie: Edit Dékány
tančí: Edit Dékány

Edit Dékány - od roku 1992 studovala standardní a latinské tance. Brzy se vyšvihla mezi závodní špičku. V roce 1998 započala studium na Národní divadelní akademii, v následujícím roce pokračovala ve studiu na Budapeštské taneční škole. Od roku 1996 je členkou skupiny AD HOC Theatre, kde působí jako herečka a choreografka, věnuje se i scénickým a kostýmním návrhům. Svou první choreografii pod názvem The Pillows' Dream (2000) představila ve známém budapeštském divadelním prostoru Trafó. Následující rok vytvořila The Half of Everything is Nothing. Poté spolupracovala jako tanečnice s Féjésem a Joelem Borgesem v Paříži. Její nejnovější dílo Painter's Dream už bylo představeno v Lisabonu a v Paříži a čeká na ně budapeštské Trafó a publikum v Černé Hoře.

Edit Dékány začíná svůj povinný životopis větou: "Narodila jsem se roku 1979 v Budapešti". Máme tedy před sebou jednu z nejmladších účastnic přehlídky středoevropského tance. Patří mezi ty "nejnovější" mezi maďarskými choreografickými nadějemi, kterých si všímá domácí maďarský tisk - "Noví a dokonce nejnovější - Noc mladých choreografů", hlásá titulek jedné stati, věnované i mladinké umělkyni. Pražští diváci už ji přesto viděli - na minulém festivalu Tanec Praha, v zahřívacím provozu divadla Ponec, kde vystoupila jako tanečnice v představení Image choreografa Ádáma Fejese. V tehdejším představení, které se prezentovalo jako "work in progress" ještě se hledajícího tvaru, se Edit Dékány představila nejenom jako zajímavá interpretka, ale i jako autorka jedné z tanečních skic představení.
          Fotografie nám předvádí temně zářící a kontrastně barevnou, zelenou a červenou džungli projekce, a tanečnici uprostřed ní jako fatu morganu. Její opus Polovina je všechno nebo nic označil maďarský tisk za "satanský duet bez partnera"...

Edit Dékány, Mády u. 211, 1108 Budapest, Hungary, dekanyedit@yahoo.com