La La La Human Steps a choreograf Édouard Lock

Spolupráce Édouarda Locka a souboru La La La Human Steps zahrnuje uvedení mnoha původních choreografií: Lily Marlene in the Jungle (1980) v newyorském divadle The Kitchen, Oranges (1981), Businessman in the Process of Becoming an Angel (1983), díky které získala hlavní tanečnice souboru, Louise Lecavalier, prestižní taneční cenu Bessie Award (New York). Další dvě choreografie pak potvrdily rychle rostoucí pověst souboru a vyvolaly mezi kritiky a diváky vlnu nadšení a obdivu: Human Sex (1985) a New Demons, ve které Édouard Lock využil, jak moderní hudbu, tak i tradiční indiánské šamanské zpěvy. Tato choreografie měla premiéru v roce 1987 na 2. Festival international de nouvelle danse v Montrealu, soubor s ní vyrazil na dvouleté světové turné. Choreografie Infante, c'est destroy, která vznikla v divadle Théâtre de la Ville v Paříži v roce 1991, využívala film a video k projekci obrazů na transparentní vrstvu nataženou před scénou a k vytvoření několika vizuálních vrstev v interakci s tancem. Hudbu k choreografii složila německá skupina Einstürzende Neubauten. Choreografii vidělo přes 120.000 lidí při 102 představeních v Evropě, Severní a Jižní Americe, na Středním Východě a v Asii. Další choreografie, nazvaná jednoduše 2, měla opět premiéru v roce 1995 v pařížském Théâtre de la Ville. Zkoumala ubíhání času a konečnost bytí, stavěla proti sobě dvě synchronní projekce zobrazující starou a mladou tanečnici Louise Lecavalier a vlastní pohyb tanečníků na scéně. Choreografie vzbudila během dvouletého turné po celém světě stejně velký ohlas jako ta předcházející. Premiéra zatím poslední Lockovy choreografie pro soubor La La La Human Steps nazvané Salt se konala po šesti týdenní rezidenci v Saitama Arts Theater v Japonsku v roce 1998. Světové turné tohoto představení skončilo v roce 2000.
 
Soubor La La La Human Steps a Édouard Lock často spolupracují s rockovými hudebníky: Édouard Lock byl uměleckým ředitelem turné Sound and Vision hudebníka Davida Bowieho, režisérem všech filmů v rámci tohoto turné, vytvořil choreografii pro jeho píseň Look Back in Anger pro koncert v londýnském Institute of Contemporary Arts. V roce 1992 La La La Human Steps účinkovali v projektu Franka Zappy a orchestru soudobé hudby Ensemble Modern nazvaném The Yellow Shark ve frankfurtské Alte Oper, berlínské Filharmonii a vídeňském Konzerthaus.
 
Fotografie z choreografie Salt. Autor: Édouard Lock.
 
Od doby založení byla představení souboru La La La Human Steps uvedena na takových tanečních festivalech a scénách jako Internationale Tanzwochen Wien ve Vídni, the Jerusalem Festival, Internationales Tanzfest v Berlíně, Spring Dance Festival (Holandsko), Edinburgh Festival (Skotsko), Carlton Dance Festival (Brazílie), Greek Festival (Barcelona), Octobre en Normandie (Francie), Dance Theatre Workshop v New Yorku, Théâtre de la Ville v Paříži, Sadler's Wells v Londýně, Het Muziektheater v Amsterodamu, Cankarjev Dom v Ljubljaně, Centro cultural de Belém v Lisabonu, Saitama Arts Theater v Japonsku and the Wiltern Theater v Los Angeles. La La La Human Steps také pravidelně vystupují v Montreal's Place des Arts, National Arts Centre v Ottawě a Hummingbird Centre v Torontu.
 
Édouard Lock se narodil v roce 1954 v Casablance a po třech letech emigroval do Quebecu. Svá první choreografická díla vytvořil ve věku 21 let pro Groupe Nouvelle Aire, soubor z kterého vzešla většina současných quebeckých choreografů. Následovaly další choreografie pro Museum of Fine Arts, Groupe de la Place Royal a Les Grands Ballets Canadiens de Montréal. S těmito zkušenostmi založil v roce 1980 soubor Lock-Danseurs, později přejmenovaný na La La La Human Steps.
 
Édouard Lock je držitelem prestižních cen Bessie Award (New York), Jean A. Chalmers Award (nejvyšší kanadské choreografické ocenění - 1981 a 2001) a National Arts Centre Prize (za výjimečný přínos pro tanec v Kanadě - 2001). Médii a kritiky byl označen za "jednoho z deseti mladých umělců, kteří nejvíce ovlivňují severoamerickou kulturu" (U.S. News and World Report), "taneční osobnost roku" (La Presse, Montreal) a "jednoho z deseti nejlepších světových choreografů" (1997 - Dance Magazine, Tokio). V roce 2002 byl jmenován Officer of the Order of Canada, což je nejvyšší kanadské ocenění za celoživotní přínos.
 
Kromě souboru La La La Human Steps vytvořil choreografie pro holandský Nederlands Dans Theater 1 (Touch to Include), Theater am Turm ve Frankfurtu, Holandský národní balet (Bread Dances na hudbu Čajkovského Koncertu D dur pro housle), pařížský Théâtre de la Ville, Opéra de Paris, Centre National de Danse contemporaine v Angers, Festival international de nouvelle danse v Montrealu, Festival Octobre en Normandie v Rouenu, Grande Ballets Canadiens (Études), Montreal Museum of Fine Arts a mnoho dalších. Édouard Lock navíc sám fotografuje svá představení a jeho fotografie byly vystavovány v Montrealu, Los Angeles a ve Stockholmu.
 
V roce 1996 Édouard Lock a Louise Lecavalier účinkovali v dokumentárním filmu Inspirace britského režiséra Michaela Apteda, který se zabýval tvořivým procesem umělců z růných oblastí, včetně malíře Roy Lichtensteina, hudebníka Davida Bowie a architekta Tadao Anda.
 
 
David Lang
Hudební skladatel David Lang je spoluzakladatelem a uměleckým spoluředitelem festivalu nové hudby Bang on a Can. Složil hudbu pro taková tělesa jako the Santa Fe Opera, the New York Philharmonic Orchestra, the San Francisco Symphony, The Cleveland Symphony Orchestra a Kronos Quartet, jeho hudba zní v choreografiích např. Ashley Page, Twyly Tharp, Susan Marshall, Margaret Jenkins Company, Alvin Ailey Company, The Nederlands Dans Theater, Boston Ballet, Shen Wei a the Royal Ballet, jeho díla byla uváděna v Lincoln Center, the South Bank Centre, Carnegie Hall, the Kennedy Center, the Barbican Centre, v the Brooklyn Academy of Music. V poslední době skládal operu pro Kronos Quartet na libreto Maca Wellmana v režii Carey Perloffa, operu s počítačovou animací pro vizuálního umělce Ronalda Jonese, operu Modern Painters o uměleckém kritikovi Johnu Ruskinovi atd. Jeho skladby již několikrát zazněly v Divadle Archa v podání Agon Orchestra, Charlie Barber Orchestra z Velké Británie, k choreografiím Margaret Jenkins Company a během koncertu jeho vlastního orchestru Bang on a Can All Stars.

Stéphane Roy
Po studiích na National Theatre School v Kanadě v roce 1988 spolupracoval jako scénograf na více než 60 produkcích v oblasti divadla, filmu, tance a reklamy: mezi nimi např. na představeních souborů O Vertigo, Cirque du Soleil, Espace Go, soubor Jean-Duceppe a další.


Zpět na hlavní stránku představení La La La Human Steps