Maratón soudobé hudby´99 (6. ročník)

Mezinárodní přehlídka aktuálních tendencí v soudobé hudbě.
19. - 21. listopadu 1999, Divadlo Archa


Pátek 19. 11. 1999
19.30 hod.
SoNoR Ensemble Baku (Ázerbajdžán)
Dirigent: Roland Freisitzer (Rakousko)
Program: Elmir Mirzojev (1970, Ázerbajdžán)
INTRA CANCELLOS (1994)
SYMBOLIC TRIANGULAR SILENCE (1995)
ALSO, SIE SIND GEKOMMEN... (1997)
CANDENTIA (1995)
SHORT EXERCISES FOR BRAIN AND HANDS (1996, premiéra)
JUSTACRUM (1998)
REAKSIYA (1998)

21:00
Studio New Music Moscow (Rusko)
Dirigent: Igor Dronov
Program: Faradž Karajev (1943, Ázerbajdžán)
KLAENGE EINER TRAURIGEN NACHT (1989)
A CRUMB OF MUSIC FOR GEORGE CRUMB (1985)
ALLA "NOSTALGIA" (1989)
POSTLUDIUM II (1991)

Sobota 20.11.1999
10:00
Dílny, přednášky, videa, setkání
Setkání se skladateli spojená s prezentací jejich tvorby.
Elmir Mirzojev, Faradž Karajev, Šarúnas Nakas, Heiner Goebbels, Miroslav Pudlák, Gavin Bryars

Neděle 21.11.1999
17:00
Gavin Bryars Ensemble (UK)
Dirigent: Dave Smith
Program: Gavin Bryars (1943, UK)
AFTER THE REQUIEM (1990)
LES FIANCAILLES (1983)
THE NORTH SHORE (1994)

18:30
Vilnius New Music Ensemble (Litva)
Umělecký ředitel: Šarúnas Nakas
Program: Šarúnas Nakas (1962, Litva)
ZIQQURATU II (1998, premiéra)


20:00
Ensemble Mondschein (ČR)
Umělecký ředitel: Kamil Doležal
Program: Miroslav Pudlák (1961, ČR)
LETÍM... (1985)
LAST WORD (1993)
SEXTET (1996)
OM-AGE (1998)
ASTAROT (1999, premiéra)

21:30
Agon Orchestra (ČR)
Dirigent: Petr Kofroň
Program: Heiner Goebbels (1952, Německo)
SAMLER SUITE (1994)
HERAKLES 2 (1991)
LA JALUSIE (1991)

23:00
Gavin Bryars Ensemble (UK)
Program: Gavin Bryars (1943, UK)
THE SINKING OF THE TITANIC (1969)



Evropskou premiérou SoNoR ENSEMBLE z Baku zahajujeme již šestý ročník Maratonu soudobé hudby. Početný soubor mladých hudebníků z Ázerbajdžánu, kombinující etnické i klasické hudební nástroje, vystoupí s programem ze skladeb svého uměleckého vedoucího ELMIRA MIRZOJEVA, příslušníka nejmladší, právě nastupující generace, právě nastupující generace ázerbajdžánských skladatelů. Jeho hudba zaujme na první poslech exotickým zvukem a zároveň svébytnou symbiózou tradičního hudebního myšlení Střední Asie s výdobytky evropské poválečné avantgardy.
          Naproti tomu další ázerbajdžánský autor FARADŽ KARAJEV patří spolu s Franghiz Ali-Zadeh již mezi mezinárodně uznávanou skladatelskou špičku své země, o čemž svědčí uvedení řady jeho děl významnými hudebními tělesy v zahraničí (např. Ensemble Modern, Schoenberg Ensemble, ensemble Continuum a další). Orientální dědictví a moskevský hudební život spoluvytvářely Karajevův originální hudební jazyk, který pracuje se zdánlivě prostými, jakoby rozdrobenými, minimalistickými skladebnými prvky, které však vytvářejí překvapivě celistvé a expresívní hudební plochy.
          Světově proslulý představitel britského ambientu, skladatel a kontrabasista GAVIN BRYARS, mezi jehož blízkými spolupracovníky bychom našli jména jako jsou Philip Glass, Tom Waits nebo Robert Wilson, přijíždí se svým souborem z festivalu Pařížský podzim, kde účinkoval při premiéře nového představení Merce Cunninghama. V Praze zahraje kromě repertoáru z posledního alba také multimediální skladbu THE SINKING OF THE TITANIC, známou z dnes už těžko dostupného vinylu vydaného firmou OBSCURE RECORDS (producent Brian Eno), jejíž vznik byl inspirován legendou a salonním orchestru, který hrál v podpalubí Titanicu až do úplného potopení lodi.
          Také letos pokračujeme v uvádění současné české hudby (na minulých Maratonech zazněla hudba Kabeláče, Kofroně, Kopelenta, Grahama, Smolky a Vostřáka, většinou v premiérách) a představujeme dalšího současného českého skladatele, jehož hudba se prosazuje i na mezinárodní scéně. MIROSLAV PUDLÁK byl od poloviny 80. let spojen s pražským Agonem, jehož byl spoluzakladatelem. Po působení v zahraničí zakládá v roce 1995 spolu s klarinetistou Kamilem Doležalem soubor MONDSCHEIN. Svou hudbu charakterizuje jako diatonický konstruktivismus, kde dochází ke spojování konstrukčních skladebných postupů s tonalitou a s odkazy na historickou hudbu.
          Litevec ŠARÚNAS NAKAS zaujímá v kontextu letošního programu místo radikálního experimentátora. Obklopen počítači, kaskádou klávesových nástrojů, samplerů a sekvencerů přiváží svůj nový projekt ZIQQURATU, který vznikl původně pro festival TAGE FÜR NEUE MUSIK ZÜRICH, ale dosud nebyl nikdy realizován. Koncerty souboru VILNIUS NEW MUSIC ENSEMBLE nemívají charakter běžného hudebního vystoupení, ale spíše nějakého náboženského rituálu s pradávnými kořeny kdesi v předkřesťanském období. Po loňské premiéře Nakasovy skladby MERZ-MACHINE v interpretaci britského sexteta PIANO CIRCUS, která sklidila velký ohlas, se máme, zdá se, na co těšit.
          A konečně HEINER GOEBBELS, známý fanouškům alternativního rocku především z kapely Chrise Cutlera CASSIBER, dnes jedna z nejvýraznějších postav současné světové hudební scény, především díky soustavné spolupráci s frankfurtským ENSEMBLE MODERN. V posledních letech se zaměřuje na hudební divadlo, "staged concerts", jak sám říká. Jmenujme alespoň projekt BLACK AND WHITE, který má za sebou již 50 repríz, vesměs na prestižních mezinárodních festivalech (my se budeme muset zatím spokojit s videoprojekcí v sobotu 20.11.). Pražský AGON ORCHESTRA zahraje v české premiéře jeho skladby z první poloviny 90. let, spojující prvky rocku, jazzu a současné vážené hudby.