Fotografie z představení




Mor na ty vaše rody
Divadlo Drak, Hradec Králové

Divadelní představení inspirované klasickou tragédií Williama Shakespeara
Romeo a Julie. Spojení tradičního japonského loutkového divadla Bunraku
a moderního českého loutkářství

Autory myšlenky spojení tradičního japonského divadla Bunraku a moderního loutkářského stylu divadla Drak jsou Josef Krofta - umělecký šéf divadla Drak, Noriyuky Sawa - japonský profesionální loutkář žijící v Praze a Katsuma Doi - ředitel Japan Foundation v Tokiu.
          Projekt Mor na ty vaše rody! se snaží prozkoumat možnost ovlivnění japonského animačního principu evropskou zkušeností, ruší anonymitu animátorů a činí z nich vlastní herecké postavy podílející se na příběhu. V inscenaci se tedy osudy Romea a Julie ocitají nejen v rukou ostatních postav ze Shakespearovy hry, ale také v rukou samotných herců. Představení zkoumá problém manipulace s lidmi v různých formách a různými způsoby. Tvůrci hledají podstatu dramatu nejen v nenávisti dvou rodů či postojů, ale především jednotlivců a v jejich podílu viny na tragickém konci. Na základě fenomenálního alžbětinského dramatu tak autoři vedle možností propojení dvou velice odlišných divadelních postupů sledují i základní témata jako jsou manipulace, konformita a láska.
          Japonský loutkový styl Bunraku má své kořeny již v 17. století, kdy japonské divadlo zaznamenalo hluboký rozkvět. Loutky Bunraku prošly řadou změn a stávaly se postupně technicky složitější a náročnější na animátory. Loutky dovolují například pohyb očí, prstů či obočí a vyžadují obsluhu tří animátorů (jeden z animátorů ovládá hlavu a pravou paži, druhý levou paži a třetí nohy), práce s loutkou probíhá před zraky diváka. Divadlo užívá četných rekvizit a mobiliáře. Loutky se liší velikostí i vybavením podle své důležitosti ve hře, méně významné postavy nemají např. pohyblivá ústa, oči ani obočí. Technika divadla klade na animátory velké nároky a stát se skutečným mistrem tohoto stylu trvá téměř desítky let. Divadlo Bunraku je v současné době v Japonsku velice uctíváno, v Ósace bylo dokonce roku 1984 založené samostatné Národní divadlo Bunraku.

Mezinárodní verze projektu bude uvedena v rámci festivalů České divadlo 2000/2001 v Praze, Divadlo evropských regionů v Hradci Králové a festivalech ve Francii, Maďarsku a Polsku. V červenci 2001 se představí na turné v Japonsku.


Režie: Josef Krofta
Scénář: Miloslav Klíma a Josef Krofta
Hudba: Jiří Vyšohlíd
Scéna/kostými/loutky: Irena Marečková
Účinkují: Jan Popela, Shin Nakatsugawa, Ivana Bílková, Hanako Azuma, Jiří Vyšohlíd, Gakosaku Takizawa, Václav Poul, Kosaku Ogawa, Vítek Březka.

Zvláštním hostem večerů v divadle Archa bude Koryu Nishikawa.

Koryu Nishikawa je pátým pokračovatelem loutkářského rodu Nishikawa, který udržuje tradici zvláštní formy japonského loutkářství Kuruma Ningyo. Na rozdíl od bunraku, tato forma lidového loutkového divadla vyžaduje pouze jednoho vodiče. Ten sedí na malé židličce opatřené kolečky. Vedle klasických her z období Edo, se Nishikawa snaží uvádět i tvorbu novou. Nishikawovo divadlo Hachioji Kuruma Ningyo bylo japonskou vládou v roce 1996 vyhlášeno za součást Národního bohatství lidové kultury.


Další informace na stránkách www.divadlo.cz/drak