Líčidlo současnosti na tváři věčnosti

Dva roky pracoval známý fotograf Jindřich Štreit na dokumentárním projektu Lidé olomouckého okresu 90. let XX. století. V první etapě (1993) zachytil život obyvatel šternberského, litovelského a uničovského regionu. Následující rok vznikaly snímky z Olomoucka, Náměšťska a Hluboček. Jinřich Štreit (1946) celkem nafotografoval 24 tisíc snímků. Dokumentační hodnota cyklu není zanedbatelná, vždyť zachycuje svět konkrétních lidí v konkrétním čase společenských zvratů. V žádném případě však nejde o pouhou reportáž. Autor vtiskl svým snímkům i jedinečný umělecký rozměr. Na okraj knižního vydání snímků z cyklu napsal Antonín Dufek: "Štreit… nebuduje svůj soubor na konfrontaci nového a starého. Jako vždy se soustředí na kontinuitu životních hodnot, na věčné motivy lidského chování. Extrémní společenské projevy, na něž se specializují mnozí zahraniční dokumentaristé, dokáže organicky začlenit do své vize. Současnost je pro něj něco jako líčidlo na tváři věčnosti. Hlásí se k tradici humanistické fotografie i k tradici české kultury ovlivněné surrealismem. Díky smyslu pro obecně komunikovatelné hodnoty má Štreitova tvorba co říci právě tak lidem ve fotografovaném regionu jako divákům po celém světě."
          Projekt vznikl na zakázku Okresního úřadu v Olomouci, který se nechal inspirovat podobnou fotografickou sérii, již Jindřich Štreit vytvořil pro francouzský okres Saint Quentin. Velký podíl na jeho naplnění mělo pochopení ze strany starostů městských a obecních úřadů, vedení firem a zařízení působících na území okresu, především však pochopení těch, kteří Štreita přijali do svých životů.
          Fotografická série Lidé olomouckého okresu snese z uměleckého hlediska srovnání se známými domácími cykly z 60. let - Poutníci Markéty Luskačové či Cikáni Josefa Koudelky - i s tvorbou mnohých světových mistrů dokumentární fotografie. V našich poměrech je však svého druhu první tak rozsáhlou realizací. (…)

Ivan Matějka, Hospodářské noviny, 25. 4. 1996