Compagnie Pál Frenák: Tricks and Tracks
Maďarsko

choreografie: Pál Frenák
tančí: Christine Merli, Kata Juhász, Emese Jantner, Attila Gergely, Miguel Eugenio, Ortega Alvarez, Ádám Zambrzycki, Pál Frenák
světla: János Marton
hudební kompozice: Fred Bigot


Foto: archiv.

V prvé řadě je choreografický projev Pála Frenáka a taneční projev jeho skupiny obsedantní. Jak prohlásil Hölderlin, bez obsese není básníka. Frenákova choreografie je poesií psanou volným veršem velmi osobního obsahu. Tam, kde se objeví Frenák sám jako tanečník, vidíme před sebou Kašpara Hausera, nahého, ztraceného a frustrovaného v cizím světě (v lese vlastních instinktů). A přece cítíme, že ho pohodila aristokratická rodina.
          Taneční styl Frenákovy skupiny je vznešený. Ač syrově obnažený, odhodlaný k riziku tělesnému i k porušení tabu, je projev tanečníků noblesní. I sám prostor je noblesní. Pál Frenák pracuje s látkami jako s antickými sloupy, ztrácejí se monumentálně kdesi ve výši. Z představení vyzařuje krása - prostorová, barevná, krása těl, pohybových linií. Rotace a spirály se stále vracejí. Obsedantně se vrací motiv visícího těla a motiv těla obnaženého. V jednom momentu představení rotuje na laně nahé, hlavou dolů visící ženské tělo a snaží se splynout s tělem muže, který stojí dole a snaží se ženu polapit, obemknout...
          Současný tanec poukazuje silně k pohlaví a pohlavnosti člověka. Vesměs je ten poukaz tragický. Jako by tanečníci chtěli na své pohlaví nejenom poukázat, ale snad ho i docela…ukázat…, jako si ho ukazují děti, a nejen ukázat, ale se ho i zbavit - ve zmítavém, rotačním a spirálovitém, exorcistickém tanci. Nenechme se zmýlit kolenními chrániči, skotskou sukénkou nebo zrzavou kšticí a klaunským líčením. Groteskno je jen stínováním smutku. Heslem Frenákovy choreografické práce by mohlo být: krása a odvaha!

Pál Frenák - choreograf; jako dítě hluchoněmých rodičů byl po otcově smrti umístěn v děstkém domově.V polovině 80. let studoval v Paříži u významných osobností klasického baletu a zároveň objevoval techniku a jazyk současného tance. V roce 1989 založil v Paříži Compagnie Pál Frenák. Na počátku roku 1990 se vrátil do Maďarska. Zde, v Budapešti, měla světovou premiéru většina jeho děl. Skupina vystupovala ve Francii, Rumunsku, Rusku a Izraeli. Frenák učí v divadle pro postižené v Lille, založil taneční rehabilitační program pro handicapované děti ve fakultní nemocnici v Amiens. Je poradcem a choreografem Francouzské národní školy cirkusových umělců. V roce 1999 nově zformoval Compagnie Pál Frenák v Budapešti; pracují tu společně maďarští a francouzští tanečníci. Nově zformovaný soubor se úspěšně uvedl choreografií Out of the Cage. Ve stejném roce měla premiéru choregrafie Les Palettes (Skateboards), kterou před tím už uvedla francouzská skupina. V japonských městech uvedl Frenák svoje sólo Men-Non-no. Japonská inspirace zrodila v roce 1999 představení Trick & Track. V roce 2001 vznikla zatím poslední choreografie Festen.

Andrew Princz, Touring Development Agent Manager, Hollan E. 28. V. em 2, 1131 Budapest, tel.: +36 20 9147775, e-mail: info@ontheglobe.com

Pál Frenák, 25 rue Condorcet, 75009 Paris, France, tel./fax: +33 1 42812219, e-mail: pal@ciefrenak.hu, www.ciefrenak.org, www.ontheglobe.com