V zrcadle - program představení
Archa přiváží nový divadelní proud – world theatre (MF Dnes)

Fotografie z představení




V zrcadle


Odrazy pohádkových obrazů
Vizuálně hudební leporelo vzešlé ze setkání českých a jihoafrických umělců.

Koncepce a scénografie: Petr Nikl
Realizace: Petr Nikl a Jana Svobodová
Hudba: Vojtěch a Irena Havlovi, zpěvy a rytmy Afriky
Hrají: Agatha Madinane, Petr Nikl, Jana Svobodová, Eva Hromníková, Innocent Mandla Xhosa, Karel Váňa, Victor Thabiso Mohapi, Madoda Manana a hudební těleso Vojtěcha a Ireny Havlových
Světelný design:Viktor Zborník
Zváštní efekty:Petr Lorenc
Zvukový design:David Vrbík
Produkce: Don Nixon (Praha), Ira Bekker (Johannesburg)

Premiérová představení: 27. 28., 29. a 30. dubna 1998
Projekt vznikl za podpory Velvyslanectví Jihoafrické republiky v Praze.

V polovině minulého roku vyslalo Divadlo Archa na festival Arts Alive v jihoafrickém Johannesburgu představení pod názvem Solstice/Slunovrat. Toto představení bylo určeno pro malý sál johannesburgského Civic Theatre. Vytvořili je pod vedením výtvarníka a performera Petra Nikla loutkářka a herečka Jana Svobodová a hudebníci Vojtěch a Irena Havlovi. V rámci jejich pobytu v Johannesburgu vedli také dílnu s místními umělci. Představení, které vzešlo z této dílny pak společně hráli v černošských předměstích Soweto a Alexandra.

Johannesburg
Je září. Začíná jaro. Stojíme před opuštěnou továrnou v centru města. Někdo má konečně přinést klíče od místnosti, kde máme začít zkoušet. Máme už den a půl zpoždění. Nikdo se nerozčiluje. Jsme v Africe. Pomalu otevíráme bedny a vybalujeme jejich obsah. Naši černí přátelé mají poprvé v ruce marionety. Že má Český Honza hlavu z vycpané lišky nikomu nepřipadá divné, vždyť nevědí jak má prototyp Čecha vypadat.
          Mezi osmi účastníky dílny jsou čtyří národnosti Zulu, Xhosa, Sotho a Tsonga. Každý však mluví přinejmenším pěti jazyky.
          Konečně zkoušíme. Místnost je naplněna energií. Tance, zpěvy, rytmy. Nejčastěji užívané instrukce: Nehýbej se! Klid! Pomalu! Ze směsice zpěvů v jazyce Zulu, říkánek v jazyce Xhosa, tančících marionet, masek a objektů se postupně klube představení. Nadšení a neuvěřitelná pracovní kázeň přináší své výsledky.

Alexandra township
Přijíždíme na místo prvního představení. Obrovské město z malých hliněných či plechových domků. Ulice plné lidí a aut. Před kulturním centrem se procházejí kozy. Uvnitř probíhá pohřeb. Musíme počkat až skončí. Pak teprve můžeme začít s přípravou. Všechny sliby jsou marné. Nic není jak má být. Havlovi nemají mikrofony a hrají akusticky. Někdo ohlásil začátek našeho představení dříve než bylo domluveno. Janu málem smetl dav řvoucích dětí, ženoucích se k naší scéně. A najednou klid, soustředění. Absurdní hříčka bez příběhu působí jako zázrak.

Soweto
Jméno, které počátkem devadesátých let nechybělo v žádné zpravodajské relaci z Jižní Afriky. Bouřlivé demonstrace, hořící pneumatiky, bitky s policií, kameny, střelba. Vesnice s milionem obyvatel. Před našim představením tančí venku Zuluové své divoké tance. Hrajeme tentokrát uvnitř. Konečně máme mikrofony a dokonce dva reflektory. Připadáme si skoro jako v opravdovém divadle. Poslední představení končí. Balíme. Venku zapadá slunce. Z nedostavěného kostela k nám doléhají náruživé sborové zpěvy.

Praha
Duben. Je opět jaro. Pětičlená skupina jihoafrických umělců přijíždí do Prahy. Naplňuje se slib, který jsme si dali při loučení v Sowetu. Výsledky naší společné práce není možno nechat ležet ladem. Avšak jak nalézt místo pro setkání rozdílných kultur?
          Sál Divadla Archa proměňuje Petr Nikl v pohádkový svět. Je to prostor pro poetickou hru divadelních obrazů. Africké rytmy se prolínají s meditativními melodiemi. Tančí lidé i předměty. Co je fikce a co skutečnost? V hlavní roli obrazy a odrazy. Proto název "V zrcadle". Naše představení je výzva k procházce světem, ve kterém se všichni můžeme setkat.

text z programu k představení: Ondřej Hrab





Archa přiváží nový divadelní proud – world theatre

Nová inscenace pražského Divadla Archa V zrcadle (Obrazy pohádkových světů) navazuje na projekty, jež zde připravili Peter Schumann, Min Tanaka, američtí The Residents nebo nizozemský soubor Dogtroep. Ti přímo pro Archu vytvořili – ve spolupráci s českými umělci – představení inspirovaná geniem loci sálu, Prahy, doby či známými literárními díly. Projekt V zrcadle začal vznikat loni v Africe, kde Petr Nikl spolu s českými umělci hostoval na festivalu v Johannesburgu. Čtyři z jejich afrických spolupracovníků přijeli nyní do Prahy a za měsíc vzniklo "vizuálně hudební leporelo".
          Nikl, oblečený v šaškovský kostým a celý čas z povzdálí ovlivňující dění, uvádí spolu se sedmi performery z Prahy i Afriky – částečně herci a částečně hudebníky, zpěváky, tanečníky, loutkoherci a manekýny – a dvěma hudebníky (Irena a Vojtěch Havlovi) diváky do světa "před i za zrcadlem". Ožívají zvláštní pohyblivé stroje a záhadné bytosti, zní zvuky pralesa i ticha. Jako bychom vstoupili doprostřed Niklova obrazu, kde se z černého prostoru vynořují výtvarné objekty, jež zpočátku působí technicistně – blikají, samy od sebe se rozsvěcují, světlo odrážejí či absorbují, pohybují se různými směry, a dokonce pohlcují herce a další objekty. Postupně se však jakoby polidšťují, až z nich vyvstane jejich živočišná podstata. Každý objekt totiž ovládá – či jím sám v kostýmu je – některý z herců. Z bělošské stylizovanosti charakterizované statickým herectvím a složitými kostýmy se inscenace přelévá až k černošské spontánnosti projevované tancem, zpěvem a divokými rytmy Jihoafričanů. Ohlasy evropských pohádkových příběhů, připomínající Alenku v říši divů, Sněhurku, Růženku, Enšpígla a další, se mísí s africkými motivy a pojetím smrti, radosti, opuštěnosti, spolupráce, lásky či zrady. Stejně tak se minimalistická, Indií ovlivněná hudba manželů Havlových prolne s africkými lidovými písněmi. V typicky niklovský bizarní výtvarný tvar, vyvedený tentokrát do velkých rozměrů otevřeného jeviště, se transformuje Niklova záliba v umělých objektech a obličejových škraboškách konfrontovaná s africkou barevností a rituálním významem masek a objektů.
          Inscenaci by možná prospělo více světla a méně všech těch rozličných objektů a některá zvláště hudební spojení mohla být sourodější (míchání konkrétních zvuků, evropských nástrojů, indické repetitivnosti a africké hudebnosti.) Zcela určitě Niklovi citelně chyběl literární scénář. Přesto byla premiéra u nás ojedinělou ukázkou aktuálního proudu světového divadla, v němž se mísí tradice a zvyky s nejnovějšími uměleckými směry a technologiemi. Pro obdobné proudy v hudbě se ujal název world music, proto lze tento projekt nazvat world theatre a Archu jejím tuzemským věrozvěstem. Poslední dvě reprízy uvádí Archa dnes a zítra od 20 hodin.

Vladimír Hulec, MF DNES, 29. 4. 1998
(Autor je redaktorem Divadelních novin)