Světová premiéra nového mezinárodního projektu královéhradeckého Divadla Drak "Mor na ty vaše rody!!!" v režii Josefa Krofty se odehraje v Praze 10. června v Divadle Archa
Tisková zpráva ze dne 1. června 2001

Představení "Mor na ty vaše rody!!!" spojuje tradiční japonskou loutkářskou techniku Bunraku a evropské loutkové divadlo. Hru volně podle tragédie W. Shakespeara Romeo a Julie napsali Miloslav Klíma a Josef Krofta a tak hlavními tématy budou láska, nenávist, manipulace a konformita. Představení vzniklo ve spolupráci s Japonskou nadací, Tokio a Mezinárodním institutem figurativního divadla v Hradci Králové. Režie představení: Josef Krofta. Zvláštním hostem večerů v Divadle Archa bude Koryu Nishikawa - japonský loutkářský mistr. Představení bude reprízováno 11. a 12. června ve 20.00.

Autory myšlenky spojení tradičního japonského divadla Bunraku a moderního loutkářského stylu divadla Drak jsou Josef Krofta - umělecký šéf divadla Drak, Noriyuky Sawa - japonský profesionální loutkář žijící v Praze a Katsuma Doi - ředitel Japan Foundation v Tokiu.
          Projekt Mor na ty vaše rody!!! se snaží prozkoumat možnost ovlivnění japonského animačního principu evropskou zkušeností, ruší anonymitu animátorů a činí z nich vlastní herecké postavy podílející se na příběhu. V inscenaci se tedy osudy Romea a Julie ocitají nejen v rukou ostatních postav ze Shakespearovy hry, ale také v rukou samotných herců. Představení zkoumá problém manipulace s lidmi v různých formách a různými způsoby. Tvůrci hledají podstatu dramatu nejen v nenávisti dvou rodů či postojů, ale především jednotlivců a v jejich podílu viny na tragickém konci. Na základě fenomenálního alžbětinského dramatu tak autoři vedle možností propojení dvou velice odlišných divadelních postupů sledují i základní témata jako jsou manipulace, konformita a láska.
          Japonský loutkový styl Bunraku má své kořeny již v 17. století, kdy japonské divadlo zaznamenalo hluboký rozkvět. Loutky Bunraku prošly řadou změn a stávaly se postupně technicky složitější a náročnější na animátory. Loutky dovolují například pohyb očí, prstů či obočí a vyžadují obsluhu tří animátorů (jeden z animátorů ovládá hlavu a pravou paži, druhý levou paži a třetí nohy), práce s loutkou probíhá před zraky diváka. Divadlo užívá četných rekvizit a mobiliáře. Loutky se liší velikostí i vybavením podle své důležitosti ve hře, méně významné postavy nemají např. pohyblivá ústa, oči ani obočí. Technika divadla klade na animátory velké nároky a stát se skutečným mistrem tohoto stylu trvá téměř desítky let. Divadlo Bunraku je v současné době v Japonsku velice uctíváno, v Ósace bylo dokonce roku 1984 založené samostatné Národní divadlo Bunraku.

Mezinárodní verze projektu bude uvedena v rámci festivalů České divadlo 2000/2001 v Praze, Divadlo evropských regionů v Hradci Králové a festivalech ve Francii, Maďarsku a Polsku. V červenci 2001 se představí na turné v Japonsku.

Představení 10. 6. v rámci přehlídky profesionálních souborů divadel ČR "České divadlo 2000/2001". Uváděno ve spolupráci s agenturou Foibos. Generální partner ČSOB, a.s.


Překlad: Jiří Josek
Režie: Josef Krofta
Produkce: Jana Dražďáková, Nori Sawa
Scénář: Miloslav Klíma, Josef Krofta
Hudba: Jiří Vyšohlíd
Scéna, kostýmy a loutky: Irena Marečková
Pohybová spolupráce: Jaroslava Hojtašová, Petr Pachl
Asistenti režiséra: Nori Sawa, Jakub Krofta
Literární poradce: Miloslav Klíma

Osoby a obsazení:
Romeo - Jan Popela / Shin Nakatsugawa
Julie - Ivana Bílková / Hanako Azuma
Matka - Jiří Vyšohlíd / Gakosaku
Chůva - Václav Poul / Kosaku Ogawa
Přítel - Václav Poul / Kosaku Ogawa
Páter - Jiří Vyšohlíd / Gakosaku
Chór - Ivana Bílková, Hanako Azuma, Václav Poul, Kosaku Ogawa, Gakosaku, Jiří Vyšohlíd, Jan Popela, Shin Nakatsugawa, Zdeněk Tesař

Zvláštním hostem večerů v Divadle Archa bude Koryu Nishikawa - japonský loutkářský mistr.

Koryu Nishikawa je pátým pokračovatelem loutkářského rodu Nishikawa, který udržuje tradici zvláštní formy japonského loutkářství Kuruma Ningyo. Na rozdíl od bunraku, tato forma lidového loutkového divadla vyžaduje pouze jednoho vodiče. Ten sedí na malé židličce opatřené kolečky. Vedle klasických her z období Edo, se Nishikawa snaží uvádět i tvorbu novou. Nishikawovo divadlo Hachioji Kuruma Ningyo bylo japonskou vládou v roce 1996 vyhlášeno za součást Národního bohatství lidové kultury.

Divadlo DRAK
V každé inscenaci tvůrci Divadla DRAK hledají možnosti co nejúčinnější komunikace s divákem. Naslouchání si, hledání otázek, hledání odpovědí s vědomím, že nic není definitivní a konečné, dialog lidí, dialog tvůrců, dialog herců a loutek, dialog zvuku a světla, dialog lžíce a vidličky... dá se to "naslouchání si" nazvat loutkovým či alternativním či figurativním či jinak experimentálním divadlem?
Divadlo DRAK hraje svá představení pro nejširší věkovou adresu, zahraje ročně 270 - 300 představení, z toho přímo v Hradci Králové jednu třetinu, ostatní na zájezdech po České republice. Se svými inscenacemi minimálně 2x ročně vyjíždí do zahraničí na pozvání festivalových výborů nebo na komerční turné. Hostovalo v USA /New York, Washington/, v Japonsku /Osaka/, v Austrálii /Adelaide/. v SSSR /Moskva/, v Kanadě /Montreal/ a téměř ve všech státech Evropy, nejvíce pak ve Francii.

Představení bude dále uváděno:
16. 6. Varšava, Polsko
21. 6. Pezc, Maďarsko
23. 6. Hradec Králové, Theatre Europien Regions Festival
26. 7. - 30. 7. Tokio, Japonsko
2. 8. - 5. 8. Iida, Japonsko
6. 8. - 10. 8. Saporo, Japonsko