Do Prahy přijíždí výjimečný britský integrovaný taneční soubor CandoCo
Tisková zpráva ze dne 2. května 2001

CandoCo
Sunbyrne
I Hastened Through My Death Scene To Catch Your Last Act
(Spěšně jsem sehrál svou smrtelnou scénu, abych stihl tvé poslední jednání)
6., 7. a 8. června 2001 ve 20.00

Taneční soubor CandoCo si od svého založení v roce 1991 dokázal vybudovat pověst špičkového integrovaného souboru, ve kterém spolu vystupují zdraví a tělesně postižení tanečníci. Pro soubor tvoří významní světoví choreografové. V tomto případě Američan Doug Elkins a Venezulean Javier De Frutos vytvořili dvě choreografie, které reprezentují dynamičnost a různorodost moderního tance. Obě jsou plné dráždivé vznešenosti a šokující fyzické bravury. Taneční soubor CandoCo znovuobjevil hranice tance tím, že dokázal nezávislost virtuosity na tělesné dokonalosti. Uváděno ve spolupráci s Britskou radou.

Taneční skupina CandoCo
Projekt taneční skupiny CandoCo byl zahájen v roce 1991 v Londýně, kde Celeste Dandekerová a Adam Benjamin pořádali pravidelné taneční semináře. Rozhodli se rozpracovat nápady, které vznikly během seminářů, a zcela unikátním integrovaným způsobem vytvářet nový způsob tance.
          Taneční soubor se vydal na cesty a během osmi let si dokázal vybudovat pověst světového špičkového integrovaného souboru. CandoCo předvádí soudobé taneční divadlo té nejvyšší kvality a klade důraz zejména na přístupnost a dokonalost. Ke svým projektům CandoCo zve světové umělce, aby vytvářeli nová díla využívající fundamentálnější taneční estetiku.
          CandoCo se dostává do druhého desetiletí svého působení. V Divadle Archa představí dvě nová díla umělců reprezentujících dynamičnost a různorodost moderního tance 21. století. Nabídnou nám tak setkání s talentovanými choreografy Javierem de Frutos a Dougem Elkinsem.

Doug Elkins - "Sunbyrne"
Jeden z nejpopulárnějších a nejúspěšnějších choreografů v USA Doug Elkins spojuje ve svém stylu uchvacující škálu tanečních a kulturních vlivů: od baletu po breakdance, od Grahamové po bojová umění, od tance hula po capoeira. Jeho choreografie hýří spletitými duety, mocnou plynulostí a úchvatnými tanečními pasážemi pro celý soubor.

Javier De Frutos - "I Hastened Through My Death Scene To Catch Your Last Act"
Javier de Frutos patří k nejnápaditějším hvězdám britského choreografického nebe. Vystupoval a tvořil po celé Evropě. Je držitelem mnoha prestižních cen, jakými jsou například Prix de Bagnolet nebo South Bank Show Award for Dance. Od jeho prvních sólových prací až po novější sborové záležitosti byl oslavován jako jeden z nejoriginálnějších a nejneobyčejnějších umělců s nenapodobitelným stylem tvorby.

"Surovou vášeň může předvádět každý, ale málokdo ji promyslí s tak zničující pílí jako de Frutos… ukazuje schopnost a sílu divadelního umělce, který si bezpochyby zasloužil cenu South Bank."

Ismene Brown, The Sunday Telegraph, London

I Hastened Through My Death Scene to Catch Your Last Act je nová půlhodinová choreografie Javiera De Frutose. Vychází z krátké povídky "One Arm" od Tennessee Williamse. Představení má velmi vzdušnou náladu podtrženou světelným designem Michaela Manniona. Tanečníci přicházejí, tvoří duety, uzavřené skupiny, které se pak roztříští. Hudba k představení je založena na méně známém broadwayském muzikálu Peter Pan, který byl uveden v 50. letech. Navozuje atmosféru odporu ke změně, neschopnosti čelit následkům stárnutí. De Frutos vytvořil velmi impresivní představení, herce vede bez rozdílu toho, zda používají vozík či nikoliv.

Jako naprostý kontrast působí choreografie Sunbyrne newyorkského choreografa Douga Etkinse - hravé, živé, skotačivé představení, které umožňuje souboru uvolnit a vytancovat se. Je velmi povrchní, beze smyslu, až kýčovité ale hrané s velkou radostí. Elkins čerpá z řady zdrojů a jeho vlastní kořeny v breakdance a hip hopu choreografii odlehčují a dělají ji přístupnou. Některé duety, zvláště ty na hudbu Davida Byrna a Talking Heads, jsou ale skutečnými choreografickými skvosty s výborným provedením.

Taneční skupina CandoCo před několika lety znovuobjevila hranice tance tím, že dokázala nezávislost virtuosity na tělesné zdatnosti. Jejich představení jsou plná dráždivé vznešenosti a šokující fyzické bravury. Navíc zbavují umění postižených posledních stop politické korektnosti.

The Guardian

Představení podpořilo Ministerstvo kultury České republiky.