Režisér J. A. Pitínský začal v Divadle Archa zkoušet představení Marné Tázání Nebes, které vzniká v rámci doprovodného programu výstavy Sláva barokní Čechie.
Tisková zpráva ze dne 3. září 2001

Praha - 3. září 2001 - Jedním z projektů, které Divadlo Archa připravuje v rámci výstavy Sláva barokní Čechie, je představení Marné Tázání Nebes. Jeho zkoušení se rozběhlo v pondělí 3. září za přítomnosti celého tvůrčího týmu i všech herců. Zkoušky potrvají do 28. září, kdy bude mít představení premiéru. Pro režiséra J. A. Pitínského a scénografa Tomáše Rusína je to první představení od uvedení opery Dalibor v Národním divadle.

Marné Tázání Nebes (podtitul: barokní čínérie) - divadelní a hudební setkání současné kultury s tajemným a fascinujícím světem pekingské opery a barokního divadla.
          Představení Marné Tázání Nebes je založeno na prolínání pekingské opery - čínského zpěvu, akrobacie, bojového umění - s barokní hudbou a principy barokního divadla. Výsledkem není historická nápodoba obou žánrů - na jevišti se odehraje představení veskrze současného divadla, které však odkrývá to, čím jsou pekingská opera a barokní divadlo fascinující a neustále přitažlivé. Významnou složkou představení je zpěv a originální hudba v podání živých hudebníků.
          Děj představení se volně inspiroval knihou Listy z Číny Karla Slavíčka, českého jezuity, který odjel počátkem 18. století z Čech do Číny s křesťanskou misií. Vyprávění o putování českých jezuitů, útrapách i radostech v Číně i o setkání s čínským císařem se stává symbolem pro věčný příběh lidí, kteří daleko od domova obklopeni cizí kulturou prožívají okouzlení i úzkost, a kteří se snaží najít to, co je společné. Prolínání odlišných náboženských představ, kultur a světů v minulosti i současnosti je hlavním tématem představení.
          Tvůrci představení se pohybovali v čase i napříč kulturami: hudební skladatel Petr Hromádka propojil unikátní čínské árie a barokní skladby se současnou elektronickou hudbou. Scéna Tomáše Rusína respektuje zásady barokního divadla: tři prostory, systém zástěn, horizontů a průhledů. Původní kostýmy Zuzany Štefunkové odkazují k symbolům obou kultur: k čínským ornamentům, potiskům a k jezuitským klerikám. Náročného a nezvyklého úkolu propojit barokní a čínské divadlo se ujal režisér J. A. Pitínský.
          V hlavní roli se představí čínská zpěvačka pekingské opery Feng-Jün Song, která se stala také odbornou poradkyní celého projektu. Feng-Jün Song vyrůstala v severní Číně. Od svých osmi let se učila pekingskou operu, stala se dlouholetou osobní žákyní u paní Šang Chuej-min, následovnice školy Šang, jedné ze čtyř největších škol pekingské opery. Od roku 1985 žije trvale v Čechách, sólově koncertuje, spolupracuje s mnoha hudebníky (Alan Vitouš, Sluneční orchestr, Martin Smolka), sbírá a zpracovává orientální a východní etnickou hudbu. V představení zazní čeština, čínština a latina.

Čínérie je místo i děj, kde lze smísit pekingský porcelán s delftskou fajánsí, flanderské tapisérie s čínským hedvábím, benátská zrcadla s lakovaným nábytkem na zlatých nohách, milostný příběh čínského románu s dopisy misionáře. Je to čínský salón ve stylu evropského rokoka.

Premiéra: 28. září 2001 ve 20.00
Další představení: 29., 30. září, 1. a 2. října 2001 ve 20.00

Scénář a koncepce projektu: Aleš Roleček, Jana Svobodová, Ondřej Hrab
Hlavní mužská role: Martin Matoušek
Dále hrají: Tereza Roglová, Marika Žáková, Petr Matuszek, Eva Dosedělová, Nika Nováková, Olga Procházková, Števo Capko, Jing Lu, Zhaoxiang Meng





Další projekty Divadla Archa v rámci výstavy Sláva barokní Čechie:

15. října 20.00
Pocta páteru Koniášovi
Večer věnovaný kontroverzní osobě pátera Koniáše a pálení knih. Premiéra stejnojmenného filmu Stanislava Zemana. Diskuse s předními znalci baroka.

25. - 28. října 20.00
Dance macabre aneb Tanec smrti v Kutné Hoře
Premiéra nového projektu Divadla Archa, který konfrontuje dva divadelní žánry a dvě uměl
ecké osobnosti v jednom představení: mezinárodně uznávaného choreografa Jana Kodeta a novou tvář české divadelní režie Martina Tichého. Téma moru, lidského osudu a odhodlání proti němu bojovat je zobrazeno na jedné straně provokativním tancem, na straně druhé poezií barokního básníka Bedřicha Bridela převedené do divadelní řeči. Spojení taneční a činoherní části dává tématu nečekaný - současný - rozměr. Tanec smrti: choreografie - Jan Kodet. Mor v Kutné Hoře: scénář a režie - Martin Tichý, hudba - Ivan Acher, scéna a kostýmy - Kristýna Täubelová.


Mediální partneři projektů Divadla Archa v rámci výstavy Sláva barokní Čechie:

                         
 
                    

Projekty vznikají za podpory Hlavního města Prahy.