Hudební vývoj Petra Kalandry

První foukací harmoniku dostal od svého otce ještě než začal chodit do školy. Jeho otec Jaroslav Kalandra, povoláním mikorobiolog, poslouchal hodně jazzové muziky a hrál na piano. Zajímal se i o výtvarné umění a filosofii. Petr strávil dětství a mládí v bytě Na Bateriích ve Střešovicích v Praze 6. Velký vliv na něj měly jeho dvě " tetičky Kalandrovy". Jedna z nich vyučovala výtvarnou výchovu, druhá se věnovala hudbě. Do základní školy chodil v Praze 6 na Norbertově, tam zpíval ve školním sboru a několikrát získal 1. cenu za sólový zpěv.Pak byl přihlášen do učení jako zedník. Na začátku 2. ročníku se kariery zedníka vzdal. Ve třinácti letech ho Pavel Sedláček přivedl do bigbítové skupiny Karkulka. Bylo to po Petrově prvním televizním vystoupení v pořadu "Hledáme písničky pro děti". V Karkulce byl dětským zpěvákem, ostatní členové skupiny byli o pět až deset let starší. Koncertovali různě po republice. Petr zpíval tak dvě, tři písničky za večer. Po každém vystoupení ho hudebníci museli, na přání matky, dopravit domů. Jeho tehdejší učitel kreslení Miroslav Šimek ho angažoval v muzikálu Proces s bigbeatovým králem.V patnácti letech začal poslouchat Dylana a Donovana. Přepisoval do češtiny jejich texty. Hrál na kytaru a foukal na harmoniku.
          V roce 1967 se seznámil s Jaroslavem Hutkou. Hráli spolu až do Petrova odjezdu do ciziny. V listopadu odjel za svým otcem na vánoce do Tunisu, kde začal chodit na konzervatoř. Nenaučil se tam francouzsky, ale anglicky, protože pracoval v amerických mírových sborech, kde se seznámil s několika mladými Američany, kteří ho pak pozvali do USA. Říkal: "Jezdil jsem stopem po státech jenom s kytarou a kartáčkem na zuby a potkával různé muzikanty...."
          Když se v roce 1971 vrátil do Československa, seznámil se prostřednictvím banjisty Jiřího Jeřábka se Zuzanou Michnovou. Shledali, že je zajímá stejná hudba a začali spolu hrát. V polovině roku 1973 J. Jeřábka vystřídal písničkář Oskar Petr a vznikla legendární sestava skupiny Marsyas. V roce 1979 Oskar odešel do Jazz Q a krátce na to i z republiky. Do Marsyas přišli noví hudebníci: Pavel Skála, Jiří Vondráček a Olin Nejezchleba. V roce 1984 si Petr připadal, že se v hudbě ocitl na mrtvém bodě a odešel z Marsyas. Začal hrát s Janem Spáleným a Františkem Havlíčkem v novém triu s názvem ASPM (Amatérské sdružení profesionálních hudebníků). Na konci roku 1992 si Petr zlomil zápěstí a nemohl asi rok hrát. Mezitím už měl Jan Spálený projekt, který byl více dechový a Petr chtěl dělat spíše kytarovou muziku. V roce 1993 Petr natočil s muzikanty dle vlastního výběru svojí první sólovou desku, o rok později druhou. Kromě zmíněných hudebních aktivit byl zván do studií jako harmonikář a někdy i kytarista, k natáčení širokého spektra projektů. Na své desky si ho zvali Bacily, Country beat Jiřího Brabce, F.R. Čech, Milan Drobný, Vladimír Mišík, Helena Vondráčková, Pražský výběr a další.



Zpět na stránku Dobrá víla Kalandra