Fotografie
Čínská operní pěvkyně Feng-Jün Song
Vokální projev Feng-Jün Song se těžko řadí pod konvenční škatulky či žánry. Vychází z čínské tradiční opery ("si-čchü", především pekingské opery "t´ingsi"), čínské lidové hudby (min-ke a min-jüe), klasické čínské hudby (ku-jüe). Sbírá a zpracovává i orientální lidové písně jiných oblastí (tibetské, mongolské korejské, japonské, indonéské atd.) a jiné příbuzné motivy. Zkoumá a technicky srovnává východní etnickou hudbu se západní, experimentuje a improvizuje na motivy orientální etnické hudby, čínské opery a hudby jiných světových odlišných etnických skupin, inspiruje se také z různých hudebních žánrů (jazz, rock i pop...).
V roce 1995 společným koncertem s vynikajícím jazzmanem Alanem Vitoušem získali druhou cenu "stříbrný zvon" na V. Mezinárodním festivalu rozhlasových hudebních programů v Shanghaji a ve stejném roce získali zvláštní cenu na Prix Bohemia rozhlasových skladeb v Poděbradech.
Sama považuje svůj vokální projev za kosmopolitní a domnívá se, že hudba vibruje tělem a čistí duši, je bez hranic a dává duchu lehkost. Hudba lidi spojuje bez ohledu na jejich rasu a barvu, věk, pohlaví, společenské postavení... Možnosti hudbou skýtané jsou bezbřehé.
Vyrůstala v severní Číně, ve městě Ťia-mu-s´. Od svých osmi let se učila pekingskou operu. Pak se stala dlouholetou osobní žákyní u paní Šang Chuej-min, následovnice školy Šang, jedné ze čtyř největších škol pekingské opery ženského typu. Již jako členka dětského pěveckého a tanečního souboru se v ČLR zúčastnila mnoha soutěží a získala řadu cen.
Od roku 1985 žije trvale v Čechách. Je doktorkou filosofie v oborech komparativní lingvistiky a frazeologie.
Dlouhodobě vyučovala zpěv a pohyb na Státní konzervatoři Jaroslava Ježka a stále spolupracuje s různými pražskými a brněnskými uměleckými školami.
Od r. 1994-1996 spolupracovala a účinkovala v kulturních pořadech v Českém rozhlase a v rámci těchto pořadů vysílala sama nazpívané árie pekingské opery a čínské a i jiné východoasijské lidové písně. Jak pořady, tak písně získaly velký ohlas. Od roku 1995 začala koncertovat jako sólistka. Spolupracuje s řadou vynikajících čaských i zahraničních muzikantů a hudebníků. Díky jejich společné práci vznikly projekty žánru World Music a také projekt hudby vážného charakteru. V současné době se vedle pedagogické činnosti a účasti na různých hudebních a divadelních projektech věnuje intenzívně sólovému koncertování.
Současné hudební projekty:
Feng-Jün Song a etnojazz - Sluneční orchestr
Unikátní spojení čínské operní pěvkyně F.J.Song, používající nenapodobitelnou techniku zpěvu, a tria Sluneční orchestr, v jehož hudbě jsou slyšet inspirace etnickými vlivy od brazilské, africké, arabské hudby, až po meditativní plochy dálného severu. Společné koncerty jsou důkazem o úžasných možnostech komunikace pomocí hudby. Čínské, tibetské, mongolské, korejské a japonské písně se s překvapivou samozřejmostí snoubí s divokými africkými rytmy, nebo brazilskou sambou. Kdo neslyšel, neuvěří...
Sluneční orchestr - trojice předních vitálních českých muzikantů.
Miloš Vacík - bubny, etnické bubny a perkuse.
Aleš Kudela - soprán saxofon, klarinet, flétny a píšťaly
Fredrik Janáček - kontrabas, kytara, loutna a mandolína
Feng-Jün Song a multijazzman Alan Vitouš
Výběr árií z pekingské opery a čínských lidových písní z nejrůznějších lokalit Číny, různých etnických skupin žijících na čínském území. Chanské lidové, tibetské lidové, korejské lidové, mongolské lidové, waské lidové apod. podbarvuje a dokresluje přední český jazzman Alan Vitouš svou obrovskou "etnickou kuchyní" perkusí a nejrůznějších etnických bubnů. Oba interpreti svým svérázným hudebním projevem dokáží vytvořit tajemnou atmosféru, při které vládne napětí a dramatičnost.
Feng-Jün Song a folkjazz
Pásmo čínských lidových písní z nejrůznějších lokalit Číny, z různých etnických skupin žijících na čínském území, od mrznoucí čínské Sibiře (Mandžusko) až po tropické čínské jižní provincie, od Východočínského moře až po sněhem zakrytou střechu světa: chanské lidové, tibetské lidové, korejské lidové, mongolské lidové, waské lidové, tchajwanské horalské a i lidové písně z jiných asijských zemí:japonské, indonéské apod. doprovází folkjazzový orchestr čtyř citlivých hudebních duší.
Helena a Jiří Vedralovi, mají zkušenosti z hudby vážné, folku, jazzu i rocku.
Martin Smolka - skladatel současné vážné hudby, také improvizuje a hraje na klavír, cembalo a kytaru.
Tomáš Ondrušek - multi-perkusista a bubeník. Hraje na stovkách bubnů vlastní výroby.
Zpět na hlavní stránku představení Marné Tázání Nebes